Alhamdulillah kerana beri hidayah pada kita yg mana sekira tak maka tak mungkin kita dapat petunjuk..
wassolatu wassalam ala
Rasulillah..wa baad.
1. Hadith-hadith dlm Bulughul Maram hadis berbentuk hukum. Oleh itu hadisnya tak banyak dan tak kurang utk faham
hukum Allah insyaAllah.
2. Biasanya di kelantan para Qadhi mesti khatam kitab ni.
mula2 asas kitab ni
3. Pesanan guru ana :
-jika tuan kitab kata sab'ah maka riwayat ahmad bukhari muslim abu daud tirmizi nasaei dan ibn majah
-jika sittah selain riwayat ahmad
-jika khamsah selain
bukhari muslim
-jika arba'ah selain
ahmad bukhari muslim
-jika salasah selain
ahmad bukhari muslim dan ibn majah
-jika muttafaq alaih
bukhari muslim
4. Mulakan belajar ni
seolah-olah Nabi sedang kata kpd kita..Jika tidak,maka kita akan rasa hadis kena pada
org lain sahaja.
5. Bila belajar kena
tabah hadapi pencela..biasa lah jika berkata benar maka ada saja yg di bangkang
oleh manusia yg tak mahu terima kebenaran
6. Mesti pohon pada
Allah agar diberi kefahaman yang sesuai dgn apa yang dikehendakiNya.
7. Isu sanad tiada dalam
kitab ini kerana hadis-hadis di sini hanya di nukil dari kitab-kitab hadis muktabar..maka
sanadnya di sana bukan di sini.
8. Isu mustalah hadis akan
di ajar selit dlm pengajian jika ada isu-isu yang berbangkit.
9. Rujukan kitab:
harap maklum
9. Rujukan kitab:
1. Subulus Salam oleh Asson'aani
2. Taudhihul Ahkam oleh Al Bassaam.
3. Fathul 'allaam oleh Al Qanuuji
4. Tashilul Ilmaam oleh Al Fauzan
Kitab-kitab ni rujukan ana masa mengajar. Selain daripada kitab-kitab tersebut ialah Syarah Hadis Kutubus Sittah.
Jika anda terjumpa terjemahannya elok sangatlah dibeli. Tetapi kitab-kitab di atas lebih senang difahami dalam bahasa arab.
harap maklum
Di harapkan agar anda membaca matan/text arabnya sendiri.
Baca lah seperti anda membaca Al Quran.
Hadith 1
Baca lah seperti anda membaca Al Quran.
Hadith 1
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْبَحْرِ
هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ أَخْرَجَهُ الْأَرْبَعَةُ وَابْنُ أَبِي
شَيْبَةَ وَاللَّفْظُ لَهُ وَصَحَّحَهُ ابْنُ خُزَيْمَةَ وَالتِّرْمِذِيُّ وَرَوَاهُ
مَالِكٌ وَالشَّافِعِيُّ وَأَحْمَدُ
Dari Abu Hurairah
Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda
tentang (air) laut.
"Laut itu airnya suci lagu mensucikan, bangkainya pun halal."
Dikeluarkan oleh Imam Empat dan Ibnu Syaibah. Lafadh hadits menurut riwayat Ibnu Syaibah dan dianggap shohih oleh oleh Ibnu Khuzaimah dan Tirmidzi. Malik, Syafi'i dan Ahmad juga meriwayatkannya.
"Laut itu airnya suci lagu mensucikan, bangkainya pun halal."
Dikeluarkan oleh Imam Empat dan Ibnu Syaibah. Lafadh hadits menurut riwayat Ibnu Syaibah dan dianggap shohih oleh oleh Ibnu Khuzaimah dan Tirmidzi. Malik, Syafi'i dan Ahmad juga meriwayatkannya.
عن
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْبَحْرِ هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ الْحِلُّ مَيْتَتُهُ أَخْرَجَهُ
الْأَرْبَعَةُ وَابْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَاللَّفْظُ لَهُ وَصَحَّحَهُ ابْنُ خُزَيْمَةَ
وَالتِّرْمِذِيُّ وَرَوَاهُ مَالِكٌ وَالشَّافِعِيُّ وَأَحْمَدُ
Dari Abu Hurairah
Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda
tentang (air) laut. "Laut itu airnya suci lagu mensucikan, bangkainya pun
halal." Dikeluarkan oleh Imam Empat
dan Ibnu Syaibah.
Lafadh
hadits menurut
riwayat Ibnu Syaibah dan dianggap shohih
oleh oleh Ibnu Khuzaimah dan Tirmidzi. Malik, Syafi'i dan Ahmad juga
meriwayatkannya.
kitab
attoharah
kitab bersuci
babul
miyaah.
bab jenis2 air
hadis
1 ni sohih
imam empat = selain
bukhari muslim ahmad
hukum
hadis:
1 air laut suci.
iaitu air laut air
sungai masuk sekali.
cuma
hadis ni khusus bab air laut sbb air masin
timbul keraguan sbb
biasa minum air tawar boleh maka boleh wudhu lalu air laut masin takleh minum
maka musykil boleh guna utk wudhu atau tak.dan hadis menjelaskan.
2 bangkai laut halal:
tak perlu sembelih
dulu.dan jika mati tanpa sembelih boleh makan.
dhamir ميتته iaitu hu
pada akhirnya merujuk binatang yg asal di dlm laut shj.manakala asal di darat
tidak masuk.
ulasan hukum halal haram
binatang dlm laut dan sungai akan di jelaskan dlm babnya nanti insyaAllah
air laut merangkumi
segala air asli yg bersambung dgn nya hingga ke punca air aslinya.iaitu hukum
sama.
3 airnya boleh di buat
bersuci.(ni sesuai dgn maksud bab)
ada soalan di beri
hingga kul 1005pm.
ada? jika tak nak
sambung hadis....
Hadith
2
وَعَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
إنَّ الْمَاءَ طَهُورٌ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ أَخْرَجَهُ الثَّلَاثَةُ وَصَحَّحَهُ
أَحْمَدُ
Dari Abu Said Al-Khudry
Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda:
"Sesungguhnya (hakekat) air adalah suci dan mensucikan, tak ada sesuatu
pun yang menajiskannya." Dikeluarkan oleh Imam Tiga dan dinilai shahih
oleh Ahmad.
darjat
hadis: sohih
ini hadis masyhur di kalangan ulama feqah.
nama hadis ni juga di
panggil hadis perigi budha'ah.
darjat
hadis: sohih
ini hadis masyhur di
kalangan ulama feqah.
nama
hadis ni juga di panggil hadis perigi budha'ah.
sbbnya perigi budha'ah
ni perigi usang tidak di guna.tapi air ada.atau di panggil perigi buta.biasa
org arab di situ buang kotoran2 serta sampah dlmnya.
lalu setelah bersih dari
kotoran timbul waswas d kalangan pengguna.lalu dtg hadis ni.
lughah
hadis:
thahur huruf tha nya
baris atas dgn maksud ia suci dgn sendirinya lagi boleh di buat suci.
hukum
hadis:
hukumnya terlalu umum
utk faham cuma hadis ni utk hilang keraguan guna perigi tersebut.kecuali
berubah sifat aslinya.
hadis
3 dan 4 huraian kemusykilan hadis ni.
hadis
3
وَعَنْ
أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إنَّ الْمَاءَ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ إلَّا مَا
غَلَبَ عَلَى رِيحِهِ وَطَعْمِهِ وَلَوْنِهِ أَخْرَجَهُ ابْنُ مَاجَهْ وَضَعَّفَهُ
أَبُو حَاتِمٍ
Dari Abu Umamah
al-Bahily Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam
bersabda:
"Sesungguhnya air itu tidak ada sesuatu pun yang dapat menajiskannya kecuali oleh sesuatu yang dapat merubah bau, rasa atau warnanya."
"Sesungguhnya air itu tidak ada sesuatu pun yang dapat menajiskannya kecuali oleh sesuatu yang dapat merubah bau, rasa atau warnanya."
Dikeluarkan oleh Ibnu Majah dan dianggap lemah oleh Ibnu Hatim.
darjat
hadis: dhaif.
lughah
hadis:
perkataan وَ (dan) di
antara kalimah bau dgn rasa dan warnanya seolah bermaksud tertib.Jadi hadis
selepasnya di guna perkataan او (atau).lebih jelas dari hadis 3.
وَلِلْبَيْهَقِيِّ الْمَاءُ
طَهُورٌ إلَّا إنْ تَغَيَّرَ رِيحُهُ أَوْ طَعْمُهُ أَوْ لَوْنُهُ بِنَجَاسَةٍ تَحْدُثُ
فِيهِ
Menurut hadits yang
diriwayatkan oleh Al-Baihaqi: "Air itu suci dan mensucikan kecuali jika ia
berubah baunya, rasanya atau warnanya dengan suatu najis yang masuk di
dalamnya."
hadis
4 ini hadis dhaif juga
darjat hadis 3 & 4
dari segi sanad dhaif..tapi maksud matannya sesuai dgn ijmak ulama tentang air
yg berubah dari ori nya merosakkan air.
kaedah
imam ibn hajar pengarang kitab ni:
jika pendapat sesuai dgn
nas sohih atau ijmak lalu tiada hadis sohih maka di nukil juga ke dlm kitab
ni.bertujuaan utk mendalami hukum pada text hadis bukannya pada sanadnya.sbb dlm ni semua sanad sengaja di potong...seolah2
ibn hajar dgr sendiri dari Nabi tp tidak sebenarnya.
kerana dhaif hadis ni
maka khilaf di kalangan ulama.
khilaf
mazhab1:
jika najis masuk dlm air
suci yg sikit atau air byk selama tidak
berubah sifat2 yg 3 itu maka air tu SUCI.
khilaf
mazhab2:
jika
air sikit jadi najis dan jika byk 2 kolah atau lebih juga jadi najis jika berubah sifat.kalau tak berubah baru jd suci.
ulasan
mazhab 1 dan 2:
jika mazhab 2 merujuk
kpd dalil MAFHUM (kena di kaji)
jika mazhab 1 merujuk dalil MANTUQ (di sebut dgn jelas maknanya)
serta dalil IJMAK ULAMA.
note: dalil mafhum mazhab 2 pada hadis dua
kolah hadis selepas ni.
Hadith
ke 5
وَعَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يَحْمِلْ
الْخَبَثَ وَفِي لَفْظٍ لَمْ يَنْجُسْ أَخْرَجَهُ الْأَرْبَعَةُ وَصَحَّحَهُ ابْنُ
خُزَيْمَةَ وَالْحَاكِمُ وَابْنُ حِبَّانَ
Dari Abdullah Ibnu Umar
Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda:
"Jika banyaknya air telah mencapai dua kullah maka ia tidak mengandung kotoran." Dalam suatu lafadz hadits: "Tidak najis".
"Jika banyaknya air telah mencapai dua kullah maka ia tidak mengandung kotoran." Dalam suatu lafadz hadits: "Tidak najis".
Dikeluarkan oleh Imam Empat dan dinilai shahih oleh Ibnu Khuzaimah, Hakim, dan Ibnu Hibban.
darjat
hadis ini sohih.walau
bagaimana pun sebahgian ulama
mendhaifkan kerana keliru pada text hadis ada kata 2 kullah dan ada hingga
4 kullah dan sebagainya.
tapi
hadis ni sudah jelas sohih oleh ibn hajar sendiri.
lughah
hadis:
kullah = lebih kurang
200kg air.
jadi mazhab 1 lebih kuat sbb hadis dalil
mantuq lebih jelas serta ada dalil ijmak.manakala mazhab 2 dalil mafhum makna kullah shj.
Kedua2 mazhab ada
dalil..
jika kita perhatikan mazhab 1 mengikut hukum asal makna hadis.dan
mazhab 2 mengikut hukum ihtiyathi(hukum
berwaspada).
huraian pendapat ini
sesuai dgn pendapat ibn taimiyah,ibn qayyim dll..
wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment