Tuesday, April 28, 2015

HADIS KE 6, 7, 8, BULUGHUL MARAM

Assalamualaikum warahmatullah


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله على نعمه والصلوة والسلام على رسوله الكريم
اللهم انفعنا بما علمتنا و علمنا ما ينفعنا و زدنا علما
رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي 
أما بعد،


Hadis 6

وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَغْتَسِلْ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ وَهُوَ جُنُبٌ أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ

Dari Abu Hurairah Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda:

"Janganlah seseorang di antara kamu mandi dalam air yang tenang ketika dalam keadaan junub." 

Dikeluarkan oleh Muslim.


Penerangan darjat hadis.

Hadis sohih riwayat muslim.

Note: hadis jika diriwayat oleh Al-Bukhari dan Muslim tidak dibahaskan darjatnya kerana sudah sepakat di kalangan ulama Ahlil Hadis riwayat dari mereka sohih.


Penerangan makna lafaz hadis:

1 - Air tenang iaitu air tidak mengalir. di sini maksudnya air tenang yang jumlahnya sedikit seperti kolah kecil,tab mandi dll. atau air tenang yg banyak jumlahnya seperti kolam,paya atau tasik dll.


2 - Lafaz junub bermaksud : orang yg datang hadas besar disebabkan jimak atau keluar air mani.


Penjelasan hukum hadis:

1- Di larang merendamkan tubuh di dalam air yang tidak mengalir ketika ber"junub" kerana bila sedikit jumlahnya itu boleh merosakkan air itu,hingga menyebabkan orang lain tidak dapat gunakan lagi air itu.samada kerana air itu jadi air musta'mal atau air bernajis atau menjijikan orang lain yg nak guna.


*Air musta'mal : air yg sudah di guna utk bersuci hadas.

*Hadas : hadas kecil seperti kencing,kentut dll. dan hadas besar seperti ber junub.


2- Hadis ini seolah melarang merendam tubuh di dalam segala jenis air tenang yg sedikit jumlahnya dan banyak jumlahnya.
tetapi hukum yg benar ialah jumlah air yang banyak seperti kolam besar,tasik dan seumpamanya hukumnya sama dgn air mengalir seperti laut atau sungai.iaitu kerana ada persamaan dari segi kuantiti dan berlaku juga arus kecil yang seakan air laut atau sungai atau air telaga.


3-Jika di rendam tubuh utk mandi junub di dalam air yang sedikit ada tiga pendapat hukum:

a) Air ini sudah di anggap air musta'mal.jadi tak sah utk digunakan oleh orang lain.

b)Air ini jadi air bernajis kerana ada najis yang melekat di badannya.jadi tak sah utk digunakan oleh orang lain.

c)Air tak jadi musta'mal dan tak jadi bernajis sebab tidak berubah sifat asal air.cuma pendapat ini kurang kuat sebab tidak menghilangkan keraguan terhadap air itu dan boleh menyebabkan rasa jijik utk orang lain gunakannya.(cuma mungkin hukum ini boleh amal jika dharurat ketiadaan air lain)

wallahu a'lam.


4- Jika tak di anggap sebagai air musta'mal(bagi sebahagian ulama) atau tidak di hukum sebagai air bernajis (mungkin kerana tiada najis pada tubuhnya ketika mandi itu)maka tetapnya perbuatannya adalah makruh atau haram..

a)Hukum makruh jika air itu tak seberapa banyak jumlahnya (contoh jumlah air cukup-cukup sekadar 2 qullah atau kurang) sehingga menyebabkan orang lain pula rasa jijik hendak gunakannya.

b)Hukum haram jika orang lain langsung tidak dapat guna air itu kerana kotor atau bernajis.


Habis di situ.

_________________________________________________________________________________

Hadis 7 

لِلْبُخَارِيِّ لَا يَبُولَنَّ أَحَدُكُمْ فِي الْمَاءِ الدَّائِمِ الَّذِي لَا يَجْرِي ثُمَّ يَغْتَسِلُ فِيهِ

Menurut Riwayat Imam Al Bukhari:

 "Janganlah sekali-kali seseorang di antara kamu kencing dalam air tenang iaitu yang tidak mengalir, lalu kemudian dia nak mandi pula di dalamnya."


Penerangan lafaz.

1 - Lafaz "kencing" merangkumi makna kencing dan berak. kencing makna lafaz manakala kencing dan berak adalah makna isyaari iaitu isyarat kepada najis yg dikeluarkan dari 2 jalan(qubul dan dubur)


Penjelasan hukum hadis.

Hukumnya sama dengan hukum hadis 6 dengan tambahan:

1- sebahagian ulama memilih hukum larangan pada hadis ni hanya jika ada dua hal dalam satu keadaan.iaitu kencing dan mandi.ini kerana bagi mereka perkataan ثم dalam text hadis hanya bermaksud tertib/susunan (iaitu kencing dan mandi ada dalam satu keadaan).

Tapi yang benarnya adalah boleh hukum pada ثم tidak semestinya dengan makna tertib susunan bahkan boleh juga sebagai makna susunan yang terpisah satu sama lain serta tidak semestinya dalam satu masa atau keadaan baru boleh jalankan hukum hadis.


wallahu a'lam.


2- Haram kencing dalam air yang tenang.


3- Air bernajis tidak di guna pakai untuk bersuci.


4- Haram buat aniaya kepada manusia dengan kencing atau berak ke dalam air yang tenang.tak kira la samada air sedikit atau banyak.cuma bagi setengah ulama anggap makruh jika air itu banyak seperti tasik dll.


Habis di situ..

_____________________________________________________________________________

Hadis 8

وَلِمُسْلِمٍ مِنْهُ وَلِأَبِي دَاوُد : وَلَا يَغْتَسِلُ فِيهِ مِنْ الْجَنَابَةِ

Menurut riwayat Muslim
(ada tambahan ganti perkataan فيه dgn perkataan) منه iaitu (ambil air) darinya(air bercampur kencing itu)

dan riwayat Abu Dawwud: "Dan janganlah dia mandi janabah di dalamnya."


Penerangan lafaz hadis.

1- Riwayat muslim semakna dgn riwayat Al-Bukhari melainkan pada perkataan فيه di ganti dgn منه . beza antara dua riwayat ini ialah dalam :

i) Riwayat Al-Bukhari:"jangan mandi dalam air najis itu"

manakala

ii) Riwayat Muslim: "jangan mandi dengan menggunakan air dari air najis itu".

Walaubagaimana pun perbezaan ini hanya pada lafaz sahaja bukan pada makna.kerana setiap satu dari kedua kalimah itu memberi makna sama.

2-Janabah iaitu kata sifat dari orang yang berjunub iaitu datang hadas besar kerana keluar mani atau jimak.


Penjelasan hukum.

Hukumnya sama dengan hadis 6 dan 7. Cuma ada tambahan:

a)Air yang sudah menjadi air bernajis tidak boleh di ambil untuk bersuci.

b)Pada hadis abi daud mengukuhkan pendapat ulama yg menetapkan hukum hadis ini secara "susunan terpisah".
iaitu hukum kencing dan mandi boleh di asingkan hukumnya tanpa disatukan secara "tertib susunan".maka tidak lah di tetapkan mesti ada kencing dgn mandi dulu baru lah dapat berhukum dgn hadis ini.

*Maksud di asingkan dua hukum : 

1)Hukum haram kencing dalam air tenang dan

2) Hukum haram guna air bercampur kencing untuk bersuci.

Habis di situ 

3 comments:

  1. SOALAN HADIS KE 6
    1. Assalamualaikum..macam mana penggunaan air kolah di masjid2 sekarang
    waalaikumussalam. air boleh di guna. cuma jgn pakat2 mandi dalam tu.cukup sekadar cedok atau seumpama tu.

    2. S: mana lebih afdhol wudhu' dgn air paip atau air kolah? air kolah biasanya tidak berapa bersih... tak maintain..?
    J: yg lebih bersih lebih utama.cuma cuba guna cara di penuhkan dlm bekas lebih jimat air dan atau kecilkan penggunaan air paip tu.


    3. S : assalamualaikum..bagaimana klau mandi hadas besar menggunakan shower lalu air yg terpecik masuk di dlm kolah atau baldi atau sebagainye?
    J : wa alaikumussalam. tak rosak air sbb percikan air musta'mal


    4. S : How about swimming pool? Bleh ka?
    J : boleh..asalkan tidak merubah sifat air tu..cuma sebaiknya mandi dulu.biasa di kolam
    mandi ada sediakan tempat basuh bilas tubuh dulu.

    5. S : Mandi junub guna cebok?maksudnya cebok ayaq dlm kolah?
    /Bagaimana hadith bukhari yg rasulullah celuk air dlm benjana ketika mandi hadas
    /Sekiranya air yg sedikit itu dicelup ketika mengangkat hadas bagaimana ustaz?
    J(i) : ada dlm hadis lepas ni.
    J(ii) : boleh cebok ayaq guna tangan atau timba..tak rosak air.kecuali timba atau tangan tu
    kotor.

    6. S : Adakah terdapat perbezaan dari segi pengertian 2 kolah?
    J : ada..tapi yg jelasnya hadis sohih.patut beramal.cuma jangan sampai tahap waswas
    melampau.seperti di kalangan masyarat melayu ada yg jumud dlm bab ini.

    7. S : Kedua..ada pendapat yang menyatakan, jika kita membasuh muka, kepala dan sebagainya dengan tangan kita, kena qosad tangan itu sebagai gayung atau bekas sebabnya air tersebut sudah jadi air musta'mal mengikut pendapat berkenaan
    J : boleh,tak salah pun cedok air..zaman nabi pun pernah saling cedok.seperti hadis lepas ni.

    8. S : Benarkah istilah air musta'mal hanya dlm mazhab syafie...
    J : selain imam syafie pun ada..istilah ni masyhur di kalangan ahli feqah..

    9. S : Bagamana pula dgn air empangan yg dicemari oleh bangkai atU mayat manusia?
    J : selagi tidak memudaratkan manusia serta tak berubah sifat asal air maka boleh guna.


    10. S : Air yang dicemari oleh bahan toksid adakah termasuk dalam air yang bernajis ustaz?
    J : air toksid dlm bab lebih aula utk tidak di gunakan kerana memudaratkan pengguna.

    ReplyDelete
  2. SOALAN HADIS KE 7

    1. S : Kencing dlm kok jamban?
    J : boleh.sbb air lubang jamban tu tak di guna utk bersuci.

    2. S : jika berada di tasik (air yg tenang) atas bot, bagaimana hendak berwudhu? kerana air itu
    juga digunakan utk mandi dan DLL
    j : cedok air tu atau terjun pun boleh..
    ]
    3. S : Assalamualaikum..boleh tak guna air bekas wuduk untuk mandi biasa dan air yg digunakan
    untuk mandi tetapi digunakan kembali untuk mandi?
    J : wa alaikumussalam.. boleh.. asalkan tidak merubah sifat air tu dgn syampu yg byk atau sabun dan seumpamanya

    4. S : Tahi cicak dlm sebaldi air dikira air bernajis?
    J : tahi cicak najis tapi najis ringan..jd boleh di guna utk bersuci.

    ReplyDelete
  3. SOALAN HADIS KE 7 DAN 8

    1. S : Saya nelayan, atas sampan.. apakah hukum buang air kecil atau besar dalam sungai?
    J : Boleh.. sbb semua najis tu akan lenyap hilang tanpa memudaratkan sesiapa dan tak berubah

    2. S : Macammana dengan percikan air kncing yg sedikit msuk kedalam air wuduk
    J : jika nampak zahirnya masuk maka air tu najis.tapi jika sangkaan shj tidak najis.

    3. S : Hukum kencing dlm air sms trperangkp dlm banjir
    J : sama dgn hukum air sungai.

    4. S : jika kita melihat dgn jelas najis di air mengalir cth air terjun, adakah air brdekatan dgnnya sah dibuat bersuci
    J : boleh asalkan tak cedok najis..itu pun bukan jenis najis macam bangkai sbb kadang2
    sekitarnya juga ada bau atau warna atau rasa..sebaiknya jauh sikit agar dpt elak
    terambil najis.


    5. S : Macammana dengan percikan air kncing yg sedikit msuk kedalam air u wuduk?
    J : jika nampak zahirnya masuk maka air tu najis.tapi jika sangkaan shj tidak najis.

    6. S : Sy pernah tgk satu cerita dokumentari mgenai bkteria e coli iaitu bakteria dr najis kita...eksperimen dan kajian dibuat dlm bilik air mnunjukkan e coli tu merebak ke seluruh pelusuk bilik air termasuk air dlm tadahan serta seluruh peralatan dlm toilet termasuk berus gigi dn lain2 dicemari bakteria tersebut walaupon hnya buang najis dlm mgkuk tndas...mknanye merebak melalui udara.. adakah dikira najis?
    J : zahir tidak najis..seperti hadis lalat di celup dlm air..cumanya hal ini termasuk bab dharurat
    bahaya shj


    7. S : cara berwuduk ni adakah ratakan air(ambik air gosok) pada anggota badan @ jirus pada anggota?
    J : ratakan dgn tangan, sunnah..jirus pada shj anggota boleh


    8. S : Komen ustaz bilik air zaman sekarang? Dlm 1 bilik kecil ada mangkok tandas dan tempat mandi dan wudhu' ..
    J : seeloknya di asingkan..tapi jika tidak boleh,tak mengapa berwudhu di situ.

    9. S :⃣: Jika air basuhan/lebihan wudhu itu jatuh kemudian masuk kembali ke dalam bekas air utk berwudhu itu bagaimana?
    J : boleh..





    ReplyDelete